Het belang van positieve emoties in de klas

Leren is meer dan alleen kennisoverdracht. Het gaat ook om effectief omgaan met leermomenten, het ontwikkelen van vaardigheden en strategieën die het leren faciliteren. Daarbij is het essentieel dat leerlingen zo min mogelijk stress en angst ervaren, omdat deze emoties het leerproces belemmeren. Maar het investeren in positieve emoties is net zo belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat leerlingen openstaan voor leren en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Positieve emoties en hun impact

Positieve emoties zijn onderwerp van veel wetenschappelijk onderzoek. Barbara Fredrickson, een bekende wetenschapper op dit gebied, heeft de ‘broaden and build’-theorie ontwikkeld. Ze heeft aangetoond dat positieve emoties ons perspectief verbreden en onze ontwikkeling stimuleren. Uit haar onderzoek zijn zes wetenschappelijk onderbouwde feiten naar voren gekomen.

Feit 1: Positiviteit voelt goed

Het is vanzelfsprekend dat positieve emoties ons een goed gevoel geven. Denk maar aan hoe iemand straalt en energie krijgt wanneer hij of zij praat over een fijne gebeurtenis. Positieve emoties zijn echter heel persoonlijk en kunnen verschillen van persoon tot persoon.

Feit 2: Positiviteit verbreedt je blik

Positieve emoties hebben niet alleen een mentaal effect, maar ook een fysiek effect. Ze verruimen ons blikveld, zowel letterlijk als figuurlijk. Mensen die positieve emoties ervaren, zijn in staat om meer details waar te nemen en staan meer open voor nieuwe ervaringen.

Feit 3: Positiviteit werkt opbouwend

Positieve emoties hebben langdurige effecten. Kleine, dagelijkse positieve ervaringen dragen bij aan blijvende verandering en groei op verschillende gebieden, zoals psychische vermogens, mentale gewoontes, sociale banden en gezondheid. Door middel van positieve emoties bouwen we veerkracht, optimisme en sterkere relaties op.

Feit 4: Positiviteit remt negativiteit af

Positieve emoties kunnen de effecten van negativiteit verminderen. Ze hebben een kalmerend effect op ons lichaam en zorgen voor veerkracht. Hoe meer positieve emoties we ervaren, hoe beter we in staat zijn om negativiteit te weerstaan en ermee om te gaan.

Het vergroten van positiviteit

Het goede nieuws is dat we positiviteit kunnen vergroten, zowel bij onszelf, in de klas als in ons team. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, zoals mindfulness en meditatie, werken aan sterke relaties, vriendelijkheid vermenigvuldigen, afleiding zoeken voor piekeren, het onderzoeken van negatieve gedachten, de natuur opzoeken, focussen op sterke punten, dankbaarheid uiten, positieve momenten koesteren en de toekomst visualiseren.

Door het toepassen van deze strategieën kunnen we een positieve omgeving creëren waarin leerlingen positieve emoties kunnen ervaren. Dit bevordert hun leerproces, ontwikkeling en welzijn. Het vergroten van positiviteit kan worden bereikt door middel van verschillende strategieën, zoals mindfulness, het versterken van relaties, vriendelijkheid, dankbaarheid en het focussen op sterke punten. Door positieve emoties te koesteren en te cultiveren, kunnen we een positieve leeromgeving creëren waarin leerlingen gedijen en optimaal kunnen leren en groeien.

Het belang van positieve emoties in de klas is gebaseerd op de ‘broaden and build’-theorie van Barbara Fredrickson, die aantoont dat positieve emoties ons perspectief verbreden en bijdragen aan onze ontwikkeling. Positieve emoties voelen goed, verbreden ons blikveld, hebben opbouwende effecten en verminderen de impact van negativiteit. Door het investeren in positieve emoties kunnen we de leermotivatie, betrokkenheid en veerkracht van leerlingen vergroten.

Kortom, positieve emoties spelen een cruciale rol in de klas, omdat ze een gunstige invloed hebben op het leerproces, de ontwikkeling en het welzijn van leerlingen. Door bewust te werken aan het vergroten van positiviteit en het creëren van een positieve leeromgeving, kunnen we leerlingen helpen om optimaal te groeien en te bloeien.